November 22, 2023

Trip ke Hatyai - part 2 (Padang Besar - Satun - Trang)


17/8/2023

Setelah cek out, kami cari port utk breaksfast dulu. rupanya seberang jalan dgn hotel tu ada kedai makan "nasi gulai itik". masa smp mlm smlm tak perasan pon ada kedai ni. maklumlah tgh2 malam kelam. 

kami pon try lah.

 

  

lauk2 nya menarik ye tuan puan... utk penggemar nasi kandar mcm aku ni.. mmg minatlah kari pekat2.. dorg pny kari.. perghhh... 👍👍  aku dah tak sempat nak snap gambo nasik... sbb teruja sgt dgn kari dorg.

 

lepas makan kami cari pulak money changer kat pekan padang besar tu. 

kedai tu ada kat belakang KFC. rate nya not bad jugak compare dgn tempat2 lain yg aku call sblm pegi situ. dah lupa jugak nak amik gambo kedai tu.tp korang bleh klik link bwh ni utk location : Chop Soon Sheng Sdn. Bhd. (Money Changer)

 Maka selesai semua tukar duit, isi minyak full. kami pon gerak. Bismillah.

  

cuaca cantik sgt. Alhamdulillah. kereta pon tak banyak..  

checkpoint pertama - imigresen malaysia

checkpoint kedua - kastam malaysia

proses di kedua dua checkpoint ni just ddk dlm kereta jer.. cepat dan mudah sgt. 

 

checkpoint ketiga

 
checkpoint ketiga 


                     checkpoint last - owner kereta kena turun utk dptkan pengesahan

 checkpoint ketiga - imigresen thailand

checkpoint keempat - kastam thailand

utk part thailand ambik masa sikit sbb owner kena turun utk pengesahan.. tp nasib kami agak baik haritu sbb takde org so proses nya sgt cepat . 

 

 

kalau dah nampak wayar serabut mcm ni... konfem lah dah sampai thailand 😁

So first destination kami adalah Satun, jarak perjalanan dari Pdg Besar ke Satun adalah lebih kurang 3 jam.. dan Satun ke Trang lebih kurang 2 jam... so kami akan menginap 1 malam di Trang sebelum ke Hatyai keesokan hari.

1st pit stop aku pon tak igt area tu nama apa. yang boleh singgah tuu.. sbb perut aku buat hal.. sbb sedap sgt makan kari td.. pedas... ha padan lah dgn muka aku. 

udah stop 7- E mula2 kami jumpa, tapi malangnya staf kat situ langsung tak faham english. dah mcm ayam dgn itik jadinya. perut aku dah memulas-mulas ni.. sudahnya aku google gmbr tandas br dorg faham. dah tu dia ckp tandas dorg rosak pulak !

hadoila.. nasib la staf tu baik jugak dia bwk aku pegi rumah org kg area situ... malu dohhh..

tepaksa aku tebalkan muka demi nk memerut. itu lah masa makan tak hingat. 

  

 sempat jejaka2 ni beli simkad kat kedai area2 situ


 

tenang je perjalanan haritu

eh mcm la kat msia takde buah ekk??

 

sambung lagi perjalanan

  

dalam perjalanan ke Satun akan melalui Pak Bara, panasss sgt masa ni. kami just singgah untuk bergambar di mercu tanda Pak Bara yg femes nih. sepanjang jalan tu.. subhanallah... pantai pak bara ni cantik sungguh ! mengikut hasil servey aku.. kat pak bara ni ada banyak restoran viral.. contohnya paktam , papaya mum dan Ao Mai Seafood Halal. 

tapi kali ni kami nk cuba restoran The Rice by Larnkao. ada kesah kelakar masa on the way ke restoran ni.. hasben aku dah pesan.. pakai waze.. jgn pakai g/map.. aku tah cmn masa tu terrrguna g/map. tah mana2 dia bawak kami dohhh.. 

siap nak rendah banjir bagai !

hah tgk ni ! nasiblah hasben aku ni jenis cool je. kami patah balik.. alhamdulillah baru lah jumpa jalan yg benerrrr...tak pakai dah g/map lps tu.


akhirnya kami pon sampai... 1st impression.. wahh cantiknya... anak2 la paling excited. berlari sana sini 😅

 

aku gugel maksudnya "Welcome"

 

 

  

abah2 yang pilihkan menu, sbb mak2 n anak2 dah lesap ke mana2 😀

 

ada sorg staf dia boleh ckp melayu, senang lah sikit nk amik order. servis dorg mmg tiptop ye. layan sungguh.


 

 

 

                                                    turn abah2 pulak wat hal

akhirnya mknn pon sampai.. its makan time !!


mcm2 jugaklah kami order.. sebab family Naim ni best dorang ni jenis 'pemakan'.. seronok tgk anak2 pon makan je semua jenis mknn.. anak aku pulak ko pegi la penjuru dunia mana pon dia akan makan nasik putih, telur dadar, sup/tomyam. tu jer. lain2 tak payah la nak bagi dia. 


aku ni bukan lah penggemar seafood. tp tempura prawn ni.. kalau bg aku sebekas ni aku boleh abiskan. sedap baq hang....

shell-soft crab. pon sodap ! deko2 wajib eh. jgn hg buat loqlaq pi tokak pulak bunga tu buat ulam.

tandas dorg pon wajib eh deko2...

comel

 

my little family 💓

Setelah selesai makan, kami pon meneruskan perjalan ke Trang yg memakan masa lagi 2 jam. Kalo ikutkan kat Trang tu macam-macam aktiviti boleh buat.. tapi disebabkan kami sampai pon dah kul 5 so tak sempat buat apa2 pon kecuali sempat ke Lotus dorang je. yang paling ralat tak dapat tgk sunset kat Pak Meng Beach. tak sempat... huhu... inshaAllah maybe next time.. 

Trang ni besar jugak bandarnya... kat situ femes dgn pasar malam "Cinta Garden". pon..tak sempat jugak nak pegi sbb parking limited nak singgah. 

setelah sampai di Trang kami check in dulu di Jaroonsak Grand Hotel. Bersih sgt hotel ni wehhh..... dah la murah THB590 = + - RM78 je. takde breakfast lah. parking pon byk. staff pon frenly. tp bab bersih tu mmg best lah.

 

 

 


deko sikit pon kena ada. wajib

view from our room


luas weh.. bersih betholl

so.. settle utk hari kedua... esok kami akan ke Patthalung seterusnya ke Hatyai. next Part 3.














































































No comments:

click for $$$$

Daisypath Anniversary tickers
Designed by UMIESUEstudio 2014