March 21, 2013

resepi air asam + ikan rebus




baru-baru aku n opismate buat potluck kali yg ke-2 kat opis...
tema kali ni adalah "nasi berulam"... task aku sebenonye masak nasik jer...
tapi rasa cam tak best pulak bawak nasik je...
sardin pon ada lagi kat rumah yang belom guna...
so aku pon masak sardin n bawak air asam + ikan rebus skali...

rupa-rupanya opismate aku sorg pon tak penah makan menu yg aku bawak nih...
even dorg tak penah jumpa pon air asam version aku nih..
tapi kalau kenduri kat kg aku kat baling tu...mmg kami selalu buat menu ni....

so kat sini aku nak share resepi tersebut.... 

bahan-bahan :

ikan kembong - 2 ekor (depends la nak byk mana)
tomato - 1 biji
belacan - 2 inci
cili padi - 5 biji
cili merah - 2 biji
cili hijau - 2 biji
bawang merah - 1/2
air asam - 1/2 cawan

Cara menyediakannnya :


campurkan semua bahan-bahan...lenyek-lenyek dgn sudu semuanya atau nak lagi kaw korang ramas la..then masukkan air asam jawa....gaul semuanya..last skali masukkan ikan rebus...gaulkan semuanya sebati...
siap !!


tengoklah menu kami pada hari tersebut :

ada ulam raja, kacang botol/kelisa, pucuk gajus, pegaga, timun jepun, bendi rebus, daun selom, ikan masin bulu ayam, ikan bilis, sambal belacan, telur masin dll!!



meriahkan u ollllls !!! :-)

No comments:

click for $$$$

Daisypath Anniversary tickers
Designed by UMIESUEstudio 2014