March 02, 2011

Sabah trip : day 3

alamak...
hujan la pulak pagi ni...
camana nk g sunday market nih...
sunday market tu kat gaya street. 15 minit bejalan kaki dari hotel.
jam 7 pagi kami turun cari bekfast...
mmg xkena selera lah...
igt nk g sunday market...tp hujan.

hari ni kami nk g ke kundasang.
nk tgk gunung kinabalu live ok..!
slps merisik2...kami decide utk sewa kereta instead of sewa teksi.
sebab : kalau sewa teksi, kos rm350-400 utk satu hala sahaja. kami nk bermalam di sana, takkan nak bayar smp rm350-400 lg kot utk teksi tu g jemput kami dari hotel ke kk pulak. kami sewa kereta, waja rm130 shj utk 24 jam. minyak pulak rm50 shaja utk 24 jam tuh. best kan?bleh kol en. zaidi 013-8723124.. baik orgnye. senang kira.

sblm ke kundsang, lps dpt kereta sewa, kami ke sunday market dulu. alhamdulillah, skjp je hujan turun.. bestnya ke sunday market nih. rugi kalu dtg kk tp xdtg sunday market. mcm pasar budaya..semua ada dijual... dari pet, makanan, pakaian, souvenir, barang antik, aksesori etnik, mcm2 lah.. u name it. pasar ni buka smp kul 12 tghari je..selepas dah puas jalan2 sini...kami bertolak ke kundasang...

huby dikwa , hazroll yang drive. dia cekap jalan2 kat sabah. so mudah lah perjalanan kami. dia cekap sebab gps beliau brand "Gambit" yang byk tolong. hikhikhik..apa yg boleh disimpulkan... keadaan jalan raya kat sana ok... lebih kurang je dgn jalan raya kita kat sini... sepanjang perjalanan ada banyak rumah....bangunan... xla mcm yg aku imagine, hutan belantara je sepanjang jalan... sabah pon dah banyak maju aku tgk...cuma org2 di sini je yang pada aku sangat tidak friendly...cantik tapi sombong. aku x cakap semua, tp most of them yg aku jumpa dan bercakap sepanjang 4h 3m ini. seolah2 mereka tidak suka pada org semenanjung. napa ya??

perjalanan lancar... selepas satu jam perjalanan, kita akan menaiki bukit seperti ke cameron highland...struktur jalan elok.. cuma banyak lori...sebelum smp ke kundasang, kami berhenti di pekan nabalu, tak banyak gerai yang dibuka, maybe sbb bukan peak season...tp not bad, harga murah2 juga disini...sepanjang perjalanan...akan kelihatan gunung kinabalu yang dilitupi kabus...kena tunggu esok pagi jika ada rezeki...ia akan menampakkan dirinya...so tunggu...!

melalui pekan nabalu sebelum sampai ke resort

Puncak gunung yang masih malu menampilkan diri...
2 jam kemudian kami smp di kundasang, kami terus menuju ke Kundasang war memorial..xde ape pon.. ada kubur je...rm2/pax nak masuk situ...kami meneruskan perjalanan ke hotel...20 minit kemudian kami smp ke pines resort hotel...wahhh canteknya resort nih... rs klasikk sgt...
english mode giteww.......lepas check in dgn dikwa, aku settlekan jugak pasal kek yang aku tempah utk surprisekan hubby mlm nanti....nasiblah ada hazroll, boleh lah dia cantrol hubby aku dari join sama2 check in kat kaunter. tq bro-in-law!

dah jam 4.++ ..lps hantar beg ke dlm bilik, kami menuju ke destinasi seterusnya, poring hot spring..tp sebelum sampai tu, kami singgah ke Ranau. bila sebut ranau, teringat pulak si linda af tu. buat apa la dia skrg kan. hihi.. ranau ni majulah jugak..ada pekan, ada stesen minyak,ada the store, ada sebuah sebuah restoran melayu di sini, "anjung selera" yang dibuka 24 jam. ramai org amik sup..agaknya itu special menu kat sini. even kita amik nasik campur pn akan diserve dgn sup kosong..harga pon murah..

kami meneruskan perjalanan ke hot spring. mak aiii jauhnya... jam dah dekat 5.30ptg.. bimbang pulak kalau xsempat sampai ke sana....rsnya 45 minit perjalanan ke poring tu..pada yang akan ke sana nnt..baik mulakan perjalanan anda awal.....smpai di sini kolam air panas dibina secara berkelompok....dalam satu kolam tu boleh 4 orang berendam secara individu...so bagus jugak idea ni...sape2 yang terbuang ape2 ke semasa berendam...xdelah masuk lam kolam org lain punya...kami di situ selama 20 minit...baru pukul 6++..tp dan macam 7++ kita kat sini...kami terus bergerak balik....dalam hati kecewa lah jugak..sebab xsempat pegi ke Canopy Walk, Rafflesia Reservation Centre dan Dairy Farm yg mcm new zealand tu...huhu....sebab dah nak malam....
@ Poring Hot Spring

kami patah balik menuju ke hotel...bersiap2...aku dah janji dgn crew kul 7.30 kami akan smp ke cafe...malam ni akan diserve chinese food...xkena selera lah...tp itu ja yang ada..bedal je lah...so dah berpakat2 dgn adik2ku...nnt "kita tgh makan..crew akan bawakkan kek..so kita nyanyi ramai2.." kami makan wat xtau je...tiba2 kek pon datang...kami nyanyi ramai2...huhuhu...sebak pulak aku rasa...huby aku pon speechless....dia hepi sgt katanya. terharu...rupanya ada guest sebelah table kami pon kongsi tarikh lahir yang sama dgn huby aku...mesti dia pon surprise kan...lps potong kek tu..kami pon kongsi sikit dgn table sebelah....then yang lebih lagi kami bg pada crew cafe tu...1kg kek.. mana nak abis 4 org makan... so aku harap ini akan menjadi antara koleksi kenangan terindah hubby ku...

hubby's birthday surprise cake

lepas makan2..kami jalan2 je di sekitar kawasan resort...suasana sgt sejukkk.....cakap pon asap keluar dari mulut...xde aktiviti dpt dibuat mlm2 mcm ni...nasibla adik2 dtg sekali...xlah bosan sgt...so kami decide utk masuk tido awal je...maklumla...menantikan puncak gunung pagi esok....!!

@ Kinabalu Park- tempat pendaki berkumpul sebelum mendaki gunung Kinabalu

Kinabalu Pines Resort, Blok L

interior bilik yang kemas, bersih & selesa

menu yang dihidangkan pada malam tersebut; chinese food

~aktiviti malam~

1 comment:

Cnidaria said...

memang suprise sayang.....terima kasih sayang.........